26. Juli: The Cabot Trail

Vi nåede bussen! Skolebussen, som vi har boet i i nat, står parkeret bag et hus på the Cabot Trail med skoven som nabo. Den er bygget om til en slags autocamper med seng, bord og stole og køkken med gaskomfur. Der er tilmed rindende vand – dog kun koldt og med meget lidt tryk på. Men der er et fuldt udstyret badeværelse i huset ved siden af, som vi kan bruge.

Så vi hyggede os med pandekager til morgenkaffen i vores skolebus, inden vi kørte den rute på den vestlige del af Cape Breton Island, som kaldes the Cabot Trail. En utroligt smuk vej med mange vuer ud over kysten og først St Ann Bay og senere Gulf of St Lawrence. På landsiden var der høje træklædte bjerge. Det var varmt og solskin, så perfekt vejr til turen. Inden ret længe kom vi til Cape Breton Highlands nationalparken, og som altid var vi lige et smut inde på Visitor Centre for at få et kort over parken og finde en god og ikke for lang vandrerute, hvor vi kunne få rørt os lidt.

Så fortsatte vi til Keltic Lodge, som oprindeligt var bygget som sommerhus for en af A.G. Bells venner, men nu er hotel, stillede bilen og gik ud af Middlehead stien som endte ude på en smal tange med en fantastisk udsigt. Derfra videre nordpå til Neil Harbour, hvor vi helt ude ved fyret fandt en ydmygt udseende med urolig populær restaurant, hvor vi spiste Snow Crab Cakes til frokost, virkeligt gode med chilimayo til.

Efter frokost kørte vi videre langs ruten som fortsatte tværs over nordspidsen af øen og ned langs vestkysten. Inden vi når hjem til skolebussen, spiser vi aftensmad i den røde lade på billedet.

English version:

We managed to catch the bus!

The school bus that we have stayed in tonight is parked behind a house on the Cabot Trail surrounded by woods. It has been rebuilt as an RV with a bed, table, chairs and a kitchen with a gas stove. It even has running water – but only cold and with low pressure (it’s the garden hose). But we have access to a bathroom in the house next to it.

So we had a nice breakfast of coffee and homemade pancakes before setting off for today’s drive on the Cabot Trail round the northwestern peninsula of Cape Breton Island. An incredibly beautiful route with many pretty views of the coast of first St Ann Bay and later the Gulf of St Lawrence. It was warm and sunny, so perfect weather for the drive. Before long we entered the Cape Breton Highlands National Park and as always in such places we stopped at the Visitor Centre to get a map of the park and find a good, not too long, walking trail to see more of the park and get some exercise. We decided to stop near the Keltic Lodge (originally a vacation home for one of A.G. Bell’s friends, but now a hotel) and walk the Middlehead Trail which ended on a small isthmus with a fantastic view.

Then on to Neil Harbour, where we found a small restaurant all the way out by the lighthouse where we had some delicious Snow Crab Cakes with chili mayo for lunch. After lunch we continued across the peninsula and down the west coast along the Cabot Trail. Before going home to another night on the bus, we had dinner in the red barn in the picture.